“Niebieski szlak rowerowy gminy Dywity”

Ślad trasy na Strava: www.strava.com

Plik GPX do ściągnięcia: mapawarmii.pl

Trasa okrężna Dywity, Dągi, Różnowo, Dąbrówka Wielka, Nowe Włóki, Gradki, Frączki, Tuławki, Gady, Dągi, Dywity, stan na styczeń 2018.

Długość 34,8 km, suma przewyższeń 243 m, szacowany czas przejazdu 2 godz. 10 min.

Mapa szlaku

Niebieski szlak zaczyna się i kończy na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi krajowej 51 w Dywitach. Ponieważ znałem już większość trasy z wcześniejszych wycieczek, to wygodniej mi było na niego wyruszyć z miejscowości Dągi, dojeżdżając tam z Kieźlin. Ruszam na szlak trylinką, kierując się do Różnowa.

This slideshow requires JavaScript.

Po dojeździe do szosy skręcam w prawo. W Różnowie na skrzyżowaniu z drogą do Rozgit jadę prosto, a następnie na skrzyżowaniu z drogą do Dąbrówki Wielkiej skręcam w lewo. Po drodze Nadleśnictwo Olsztyn zachęca do odwiedzenia ścieżki edukacyjnej.

W Dąbrówce Wielkiej mijam przy wjeździe kapliczkę, a następnie zatrzymuję się na dłuższą chwilę przy budynku z białej cegły z drewnianą wieżą. Z miejscowości wyjeżdżam również przy kapliczce, polną drogą.

Jadąc mijam kolejną kapliczkę na trasie, potem dojeżdżam do szosy. Tutaj skręcam w prawo, aby pojechać do Nowych Włók. Tam przed kaplicą skręcam w lewo, a następnie na skrzyżowaniu z drzewem, kierując się drogowskazem, w drogę do Gradek.

This slideshow requires JavaScript.

Jadąc polną drogą podziwiam krajobrazy i to co dzieje się na niebie. Po drodze mijam drzewo widokowe i kapliczkę. Po dojechaniu do szosy skręcam w lewo.

Na najbliższym skrzyżowaniu skręcam w kierunku Jezioran, czyli w drogę do Frączek, w których kościół jest następnym punktem do odwiedzenia na szlaku. Tym razem jednak tam nie zajeżdżam, ponieważ już kilka razy tam byłem. Dlatego po dojechaniu przed Frączkami do skrzyżowania z polną drogą, skręcam w nią w prawo.

Dodatnia, jak to w styczniu, temperatura oraz stan drogi spowodowały, że zanim dojechałem do Tuławek rower stał się trochę cięższy, a jego kolor ziemisty. Za to miejscowość przywitała mnie słońcem.

This slideshow requires JavaScript.

Pojechałem dalej do Gadów, gdzie na skrzyżowaniu skręciłem w prawo do Olsztyna. Od skrzyżowania z drogami do Barczewka i Różnowa było z górki, więc kiedy po lewej ujrzałem taflę jeziora Wadąg musiałem szybko zwolnić. Bo za chwilę, po prawej, miała się ukazać polna droga do Dągów.

Przede mną ostatni odcinek szlaku, z Dągów do Dywit. Ruszam w kierunku nisko wiszącego już nad horyzontem słońca, pięknie oświetlającego otoczenie. Mijam jezioro i kapliczkę w Dągach, dojeżdżam do pierwszego osiedla i jeziora w Dywitach. Jeszcze tylko mijam kościół i docieram do końca szlaku.

Podsumowanie.
Trasa nietrudna do przejechania, wiodąca w większości lokalnymi drogami asfaltowymi oraz w mniejszym stopniu uczęszczanymi, ubitymi przez pojazdy, drogami polnymi. Oznaczenie szlaku wygląda różnie. To na słupkach na polu nie zawsze istnieje. To na drzewach, chociaż nieco wyblakłe, jest. Czasem w miejscach, gdzie trzeba skręcić brakuje wskazówki dokąd jechać.

Tomasz Sudujko na rowerze Unibike Mission 29 (MTB na 2,1 calowych, terenowych oponach), styczeń 2018 roku.

Dostępne źródła:
Opis szlaków rowerowych Gminy Dywity: gminadywity.pl

Trochę informacji o miejscowościach na trasie szlaku:

Dągi
Tuławki
Gady
Dywity

Więcej szlaków rowerowych na mapawarmii.pl